OLIY TA’LIMDA INTERFAOL METODLAR YORDAMIDA FILOLOGLARDA TANQIDIY QAROR QABUL QILISH KO‘NIKMALARINI RIVOJLANTIRISH
DOI:
https://doi.org/10.54613/ku.v16i.1321Keywords:
Filologiya, tanqidiy fikrlash, qaror qabul qilish, interfaol metodlar, oliy ta’lim, pedagogik innovatsiyalar, muammoli o‘qitish, ilmiy kompetensiya.Abstract
Ushbu maqola oliy ta’lim muassasalarida filologiya sohasidagi talabalarda tanqidiy qaror qabul qilish ko‘nikmalarini shakllantirish va rivojlantirishning interfaol pedagogik yondashuvlari masalasini ilmiy-tahliliy nuqtai nazardan o‘rganadi. Tadqiqot jarayonida interfaol metodlar, xususan, muammoli vaziyatlarda muhokama, guruh ishlari, rol o‘yinlari va diskussiya metodlarining tanqidiy fikrlashni rivojlantirishdagi samaradorligi tahlil qilinadi. Ushbu maqolada oliy ta’limda, xususan filologiya yo‘nalishida talabalarda tanqidiy fikrlash va qaror qabul qilish ko‘nikmalarini rivojlantirish jarayonida interfaol pedagogik metodlarning o‘rni va samaradorligi tahlil qilinadi. Tadqiqotning dolzarbligi zamonaviy ta’lim jarayonida talabalar epistemologik mustaqilligi, analitik fikr yuritishi va muammoli vaziyatlarda oqilona qaror qabul qilish qobiliyatiga qo‘yilayotgan talablar bilan izohlanadi. Maqolada interfaol metodlar — muammoli vaziyatlar, guruh muhokamalari, rolli o‘yinlar, debat va problemali topshiriqlarning filologik ta’limdagi didaktik va metodologik afzalliklari yoritiladi. Olingan natijalar interfaol metodlar filologiya talabalarining matnni chuqur tahlil qilish, muqobil talqinlar yaratish, mantiqiy xulosa chiqarish va akademik pozitsiyani shakllantirish ko‘nikmalarini sezilarli darajada rivojlantirishini ko‘rsatdi. Tadqiqot xulosasiga ko‘ra, interfaol pedagogik yondashuvlar tanqidiy qaror qabul qilish kompetensiyalarini shakllantirishning samarali vositasi bo‘lib, ularni integratsiyalashgan holda qo‘llash filologik ta’lim sifatini oshirishga xizmat qiladi.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Djurayeva L. R. Talabalarda pedagogik ko ‘nikmalarni takomillashtirishda tanqidiy fikrlashni rivojlantirishning amaliy asoslari //Inter education & global study. – 2025. – №. 4. – С. 475-482.
2. Xamidovna P. O. Talabalarda nutq madaniyati rivojlantirishda tanqidiy fikrlash kompeensiyasining ahamiyati //Журнал научных исследований и их решений. – 2025. – Т. 4. – №. 02. – С. 546-549.
3. Kubeysinova N. Talabalarining tanqidiy fikrlash ko‘nikmasini shakllantirish //theory and analytical aspects of recent research. – 2024. – Т. 3. – №. 26. – С. 164-170.
4. Kenjaboyev A., Kenjaboyeva D. Pedagogik deontologiya va kompetentlik //Termiz: Surxon-nashr nashrmatbaa. – 2022.
5. Yoldasheva R. Talabalarda refleksiv qobiliyatlarni rivojlantirishning pedagogik-psixologik xususiyatlari //Наука и инновация. – 2025. – Т. 3. – №. 19. – С. 133-136.
6. Urazimbetov A. Zamonaviy pedagogik texnologiyalar asosida o ‘quvchilarda tanqidiy fikrlashni rivojlantirish //Maktabgacha va maktab ta’limi jurnali. – 2025. – Т. 3. – №. 8.
7. Jumayev S. O ‘quvchilarning tanqidiy fikrlash salohiyatini aniqlashda PISA topshiriqlari asosida diagnostika metodikasi //Maktabgacha va maktab ta’limi jurnali. – 2025. – Т. 3. – №. 8.
8. Ahmadjonova D. O ‘zbekiston maktablarida ingliz tili darslarida tanqidiy fikrlashni rivojlantirish: yuqori sinflarda eksperimental tadqiqot dizayni //Maktabgacha va maktab ta’limi jurnali. – 2025. – Т. 3. – №. 8.
9. Abrami P.C. et al. Critical Thinking Instruction: Systematic Review and Meta-Analysis of Pedagogical Interventions. – New York: Springer, 2020. – 410 p
10. Brookhart S.M. Assessing Higher-Order Thinking in the Classroom. – London: Routledge, 2022. – 289 p.
Downloads
Published
Iqtiboslik olish
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 QO‘QON UNIVERSITETI XABARNOMASI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.